Comisia Europeană a anunţat joi că ar putea implementa o reformă a taxei pentru a atrage venituri din partea giganţilor online, propunând trei variante. Măsura ar putea fi aplicată fără aportul Statelor Unite sau al altor naţiuni bogate, potrivit Reuters.

Pentru a preveni blocarea iniţiativei de către economiile mai mici ale Uniunii Europene, precum Irlanda sau Luxemburg, care găzduiesc multe afaceri străine online, Comisia analizează mai multe opţiuni. De obicei, UE decide asupra domeniului de taxe doar prin vot în unanimitate din partea celor 28 de state membre.

Comisia a prezentat trei opţiuni de taxare care vizează companiile online, asupra cărora statele îşi pot exprima acordul rapid la nivelul UE. Acordul mai poate fi exprimat şi de către un grup mai mic de state.

Prima propunere vizează o taxă pe cifra de afaceri în loc de profitul firmelor digitale, a doua vizează o taxă impusă reclamelor online, iar ultima este un impozit cu reţinere la sursă asupra plăţilor care se fac către firme.

Pe termen lung, UE vrea să schimbe reglementările pentru a se asigura că firmele digitale cu mari operaţiuni, dar fără prezenţă fizică într-o anumită ţară, vor plăti taxe în loc să li se permită să îşi reruteze profitul datorită unor reglementări slabe.

UE preferă o înţelegere cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), care include Statele Unite şi Japonia, dar instituţia trebuie să se pregătească şi în lipsa unui acord cu alte state importante, susţine vicepreşedintele Comisiei.

„UE trebuie să se pregătească să acţioneze în absenţa unui proces global adecvat”, a declarat vicepreşedintele Comisiei, Valdis Dombrovskis, în cadrul unei conferinţe de presă în Bruxelles, adăugând că propunerea legislativă ar putea fi prezentată primăvara următoare.