În primele 6 zile de la lansarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, au fost acordate aproximativ 10.000 de bonusuri de casare a maşinii vechi, şi se analizează, deja, suplimentarea fondurilor alocat epentru cele două programe, a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.

"Românii au rezervat în mai puţin de şase zile de la startul programului, 10.000 de tichete electronice prin Rabla Clasic. Asta înseamnă, în medie, 1.600 de tichete rezervate pe zi şi peste 40% tichete epuizate deja. Bugetul total alocat pentru Rabla Clasic este de 180 milioane lei, ceea ce poate permite casarea a circa 26.000 de maşini mai vechi de opt ani. Succesul programului este evident, deja, dacă ritmul rezervărilor de tichete se menţine în continuare, putem lua în considerare o suplimentare a bugetului Rabla Clasic. Şi programul Rabla Plus a început în forţă, fiind rezervate 69 de maşini 100% electrice, faţă de 39 cât au fost achiziţionate pe întregul program din 2016", a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.

Din 18 mai, românii pot accesa Programul RABLA, prin care beneficiază de o reducere de până la 51.000 de lei la achiziţionarea unei maşini noi, dacă dau la casat autoturismul vechi. La centrele REMAT nu s-au mai format cozi ca în anii trecuţi, datorită modificărilor legislative. De exemplu, la cel mai mare centru de acest fel din sudul Bucureştiului au mers, în cele cinci zile, doar zece posesori de rable.

"Nu se mai formează cozi ca în anii trecuţi fiindcă acum tot ce ţine de birocraţie s-a mutat la dealerii auto. Acolo merge cetăţeanul, depune dosarul cu toate actele necesare, iar după ce se face validarea vine la noi şi predă maşina. Aici nu stă nici 10 minute, pentru că noi doar verificăm buletinul, cartea maşinii, validarea în sistem şi gata, îi dăm dovada că a predat maşina", spune unul dintre reprezentanţii centrului de casare a maşinilor vechi.

"Cred că şi anunţarea multianualităţii programului a făcut oamenii să nu se mai bulucească, să nu mai dea năvală ca în ceilalţi ani. Programul Rabla ţine acum pe următorii trei ani, deci lumea se gândeşte că este timp. Lucrurile până acum decurg normal şi sperăm să se păstreze această normalitate. Până acum pot să zic că avem rezultate bune, ba chiar o uşoară creştere faţă de anul trecut pentru că lucrurile au fost anunţate şi toţi au reuşit să îşi facă temele, clienţii să fie pregătiţi. Până acum am avut în jur de 300-400 de clienţi, la nivel de grup, asta incluzând şi locaţiile din ţară. Problema aceasta a cozilor a fost în special când se tranzitau trei vouchere. Automat, toată lumea aducea cât mai multe maşini ca să vândă cât mai multe vouchere. Pot să spun că programul de la an la an a devenit din ce în ce mai bun, iar micile erori au fost corectate", a declarat pentru MEDIAFAX Nicuşor Sorescu, reprezentantul unuia dintre dealerii auto importanţi din România.

Noutăţile programelor se referă la preluarea atribuţiilor privind întocmirea dosarelor de către dealerii auto de la centrele de casare, la posibilitatea cumulării programelor şi la perioada de timp pe care se întind. Mai exact, cele două programe pot fi accesate, în aceleaşi condiţii ca anul acesta, şi în 2018 şi 2019.

Românii care doresc să îşi caseze maşina veche şi să beneficieze astfel de o reduere pentru achiziţionarea unui autoturism nou trebuie să se prezinte la un dealer auto, pentru a fi înscrişi în programul informatic Rabla. Documentele necesare pentru întocmirea dosarului sunt cartea de identitate a proprietarului, certificatul de înmatriculare al maşinii, cartea de identitate a maşinii, certificat de atestare fiscală şi declaraţia privind păstrarea sau cedarea primei de casare.

După ce primesc confirmarea, trebuie să meargă la un centru REMAT, să predea vehiculul, să încaseze banii pe "fierul vechi", aproximativ 1.000-1.500 de lei, în funcţie de cât cântăreşte maşina, apoi să se prezinte cu dovada de casare la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

În sfârşit, cu ambele dovezi, de casare şi de radiere din circulaţie a maşinii, beneficiarul trebuie să se prezinte din nou la dealerul auto, pentru ca acestea să fie ataşate dosarului, iar în termen de patru luni poate beneficia de prima de casare oferită de stat pentru a-şi cumpăra un autoturism nou cu preţ redus.

Persoanele care casează o maşină mai veche de opt ani beneficiază de o primă de 6.500 lei la achiziţionarea unei maşini noi, cu motor diesel sau pe benzină. Prima se poate suplimenta cu 1.000 de lei dacă noxele emise de noul autoturism sunt sub 98 de grame de CO2, iar în cazul în care motorul este unul hibrid, prima se suplimentează cu 1.700 de lei. Toate aceste prime se pot cumula, astfel că prin programul RABLA Clasic, reducerea maximă poate ajunge la 9.200 de lei.

În cazul în care beneficiarul achiziţionează un autoturism 100% electric, statul va acorda o primă de 45.000 de lei (~10.000 euro), la care se poate adăuga şi prima de casare, în valoare de 6.500 lei, dacă maşina predată e mai veche de opt ani. Aşadar, eco-bonusul maxim va ajunge la 51.500 lei.

Bugetul Programului Rabla Clasic este, pentru 2017, de 180 de milioane de lei, iar cel pentru Rabla Plus este de 45 de milioane de lei.