Aproape 10.000 de croi­to­rese lucrează pentru ca din foarfecele şi maşinile lor de cusut să iasă haine „made in Romania“ pen­tru gigantul suedez H&M, unul dintre cele mai importante grupuri de modă din lume, cu pes­te 3.500 de magazine cu afaceri anua­le de aproape 19 mld. euro. Retai­le­rul a în­ceput să producă în România acum cir­ca două decenii, iar astăzi a ajuns să aibă 10 furnizori direcţi care lucrează cu un to­tal de circa 30 de fa­brici, cu afaceri cu­mu­late de circa 770 mil. lei în 2013 – ul­ti­mul an pentru care există date pu­blice – şi cu un total de aproape 10.000 de salariaţi.

Toate unităţile de producţie lucrea­ză pentru H&M, însă puţine sunt cele care au retailerul suedez ca singur client, celelalte realizând haine şi pentru alte nu­me mari, precum Inditex (proprie­ta­rul Zara), C&A, Hugo Boss sau Max Mara. Suedezii lucrează local atât cu pro­du­cători de îmbrăcăminte, cât şi cu fir­me specializate în brodarea produ­se­lor sau în realizarea şi imprimarea ţesăturilor.

De­par­tamentul de sustenabili­ta­te al H&M se ocupă de relaţia cu furnizorii, astfel că o echipă face de două - trei ori pe an au­dit la fiecare fabrică în parte. Mai mult, po­trivit reprezentanţilor H&M, acest de­par­tament se ocupă prin negocieri cu auto­rităţile şi cu pro­prie­tarii fabricilor de ma­jo­rarea salariilor croitorilor şi cusă­to­rilor din ţările furni­zoare, fie ele din Asia, Europa de Est sau nordul Africii.