Coşul de cumpărături pentru bunurile de larg consum a crescut cu 2% anul trecut faţă de 2013, avans susţinut de o frecvenţă de cumpărare mai mare, în contrast cu majoritatea ţărilor din Europa, 70% din cheltuielile anuale realizate de români fiind alocate produselor alimentare, potrivit GfK.

"În majoritatea ţărilor din Europa, frecvenţa de cumpărare se află pe o curbă descendentă. România însă nu se aliniază acestei tendinţe, fiind una dintre puţinele ţări în care frecvenţa de cumpărare este în creştere. Acest lucru vine atât din faptul că scena de retail modern se dezvoltă cu noi magazine şi formate de proximitate, dar şi datorită faptului că, în căutarea celor mai bune oferte şi sortimente, cumpărătorii vizitează mai multe magazine", se arată într-un studiu al companiei de cercetare GfK.

Frecvenţa de cumpărare a românilor se aseamănă cel mai mult cu cea a austriecilor - shopping pentru aprovizionare aproximativ o dată la o zi şi jumătate pe parcursul unui an.

Mâncarea, incluzând atât alimentele proaspete (fructe, legume, lactatele, carne, panificaţie) cât şi cele cu un termen mai mare de valabilitate (conserve, ulei, făină, mălai) reprezintă 70% din valoarea coşului anual de cumpărături.

"Observăm o predilecţie mai mare din partea bucureştenilor şi a locuitorilor din oraşele mari pentru achizitionarea alimentelor proaspete, în special lactate şi carne. De cealaltă parte însă, familiile tinere au un consum casnic mai mic pe această categorie, cele mai probabile cauze fiind lipsa de timp, dietele specializate, dar şi ieşirile la restaurant. În acelaşi timp însă, gospodăriile tinere au cel mai mare interes pentru segmentul de îngrijire personală, mai ales în Bucureşti şi în oraşele mari", a declarat, într-un comunicat, Diana Scăunaşu, consumer panel manager, GfK România.

În comparaţie cu anul 2013, tendinţa generală a fost de creştere pentru produsele alimentare (exceptând alimentele proaspete) şi pentru cele de îngrijire a casei. Alimentele proaspete, băuturile şi produsele de îngrijire personală au avut o evoluţie constantă în 2014.

Pe parcursul unui an o familie cheltuieşte 6.450 lei pentru bunurile de larg consum destinate consumui casnic (aproximativ 537 lei pe lună). O vizită medie la magazin are valoare de 25 lei.

Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2014 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.