Schimbarea regulată a uleiului, rotirea cauciucurilor sau schimbarea curelei de transmisie sunt esenţiale pentru buna funcţionare a autotuturismului. La fel de important este, însă, şi modul în care conducem zi de zi.

Modul în care ne conducem maşina va afecta longevitatea acesteia. Chiar şi şoferii cu experienţă au obiceiuri proaste care pot duce la uzura vehiculului. Necontrolate, aceste obiceiuri înseamnă reparaţii costisitoare, de cele mai multe ori uşor de evitat. Astfel de obiceiuri proaste sunt greu de lepădat, mai ales în cazul şoferilor experimentaţi. Până la urmă, nu contează cât timp petreci la volan, ideea este să ai grijă de maşina ta, ca să nu arunci banii pe reparaţii. Prezentăm mai jos zece din cele mai obişnuite obiceiuri proaste la volan, care pot dăuna maşinii tale:

1. Rămâi cu mâna pe schimbătorul de viteze

Dacă nu trebuie să schimbi viteza, nu ai nici un motiv să ţii mână pe schimbător. În acest fel, pui greutate pe bucşele din transmisie, care se vor deteriora mai repede. Cea mai bună idee este să ţii ambele mâini pe volan şi să foloseşti schimbătorul de viteze doar când este necesar.

2. Nu foloseşti frâna de mână în parcare

”Frâna de mână nu este folosită aproape deloc, deşi asta înseamnă că întreaga greutate a maşinii se transferă pe o mică bucată de metal din transmisie (în cazul în care lăsăm maşina în viteză). Această se poate uza şi până la urmă se va rupe, ceea ce înseamnă reparaţii extrem de costisitoare. Prin urmare, foloseşte frână de mână oricând e nevoie”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

3. Ţii în maşină lucruri de care nu ai nevoie

Nimeni nu îţi spune să scoţi, de exemplu, scaunele din spate, dar ar trebui să elimini orice nu-ţi este necesar. Fiecare kilogram în plus afectează consumul de carburant şi modul în care se conduce maşina, pentru a nu mai vorbi despre suspensii, frâne sau alte componente ale trenului de rulare. Aşa că fă-ţi timp, sortează şi păstrează în maşină doar lucrurile esenţiale.

4. Conduci cu rezervorul aproape gol

De cele mai multe ori, costul unui plin de carburant îţi depăşeşte bugetul, aşa că alimentezi puţin câte puţin. Mulţi şoferi nu ştiu că acest lucru poate duce, în timp, la reparaţii costisitoare. Pompele de carburant moderne se răcesc dacă sunt acoperite de combustibil, astfel că a conduce cu puţin carburant înseamnă că acestea se vor încinge şi uza mult mai repede. Cea mai bună soluţie este ca rezervorul să fie plin întotdeuna cel puţin un sfert din capacitatea lui.

5. Pleci de pe loc şi frânezi brusc

Nu e ceva complicat. A te juca cu pedala de acceleraţie poate fi distractiv, dar consumul creşte substanţial. La fel şi în cazul frânărilor bruşte: poate uneori sunt necesare, dar nu uita că afectează plăcuţele de frână şi întreg angrenajul. Cea mai bună strategie este să eviţi bruscarea celor două pedale.

6. Turezi motorul când e rece

Nu e o idee rea să ţii motorul pornit câteva minute înainte de a pleca de pe loc, mai ales în sezonul rece. Motorul se va încălzi puţin, iar uleiul va avea timp să circule pe instalaţii. ”Nu este însă recomandat să turezi motorul în astfel de situaţii. Poate îţi place zgomotul acestuia, dar turarea lui duce la schimbări bruşte de temperatură şi la uzarea anumitor componente. Motorul va suna mai bine şi va funcţiona corect imediat după ce s-a încălzit”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

7. Te foloseşti prea mult de ambreiaj

Să luăm un exemplu: eşti la stop în maşina ta, care are o cutie de viteze manuală, ţii pedala de ambreiaj apăsată, aşteptând schimbarea culorii pentru a demară în trombă. Faptul că forţezi ambreiajul poate duce la uzarea plăcii de presiune şi a rulmenţilor. Cel mai bine este să aştepţi schimbarea culorii semaforului cu maşina scoasă din viteze şi fără să apeşi pe ambreiaj decât atunci când vezi semaforul că indică culoarea verde.

8. Schimbi din viteze în marşarier fără a opri maşina complet

Atunci când eşti în căutarea unui loc de parcare, se poate întâmpla să faci această trecere mai repede decât este normal. Este un obicei care trebuie evitat cu orice preţ. Operaţiunea în sine solicită la maximum trenul de rulare şi poate duce la deteriorarea acestuia. Cel mai bine este să nu te grăbeşti şi să schimbi vitezele la momentul potrivit.

9. Forţezi frânele

Să cobori o pantă abruptă poate fi intimidant, aşa că stai cu piciorul pe frână pregătit să o apeşi imediat ce va fi nevoie. Asta înseamnă un efort în plus şi încingerea sistemului de frânare. Mai bine ar fi dacă ai coborî panta într-o viteză mai mică, folosind frâna de motor. Vei descoperi că şi aceasta poate fi la fel de eficace.

10. Ignori semnalele de alarmă

E uşor să treci peste obişnuitele scârţâieturi sau zornăieli pe care le face maşina ta. Multe dintre aceste zgomote sunt însă semnale de alarmă, care te anunţă că anumite componente s-au uzat şi au nevoie de atenţie. ”Nu aştepta până în ultimul moment, se poate întâmpla ca maşina să te lase când te aştepţi mai puţin. Dacă zgomotele sunt frecvente şi ciudate, mergi cu vehiculul în service şi verifică-l cu atenţie”, concluzionează inginerul Marcel Boghian.


SURSA: Adevarul.ro