Barele şi jantele avariate ale maşinilor nu vor mai fi reparate, ci înlocuite direct, iar de corectitudinea practicilor firmelor de asigurări se va ocupa Registrul Auto Român. Sunt câteva dintre noile prevederi pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea să le introducă la asigurările RCA.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) stabileşte noi reguli referitoare la păgubiţii RCA şi unităţile reparatoare. În cadrul unei dezbateri pe tema normei RCA, la care au participat reprezentanţi ai companiilor de asigurări, ai service-urilor auto, de la Registrul Auto Român (RAR), asociaţii de protecţia consumatorului şi experţi tehnici auto, s-au propus soluţii pentru corectarea unor practici confuse din piaţă. Cea mai importantă modificare se referă la introducerea pe piaţa asigurărilor a unui arbitru. Astfel, Registrul Auto Român va verifica dacă soluţiile tehnice alese de asigurători pentru repararea unui maşini în baza poliţei RCA sunt sau nu conforme. Până acum, firmele de asigurări aveau libertatea totală asupra acestui aspect. „S-a format un grup de lucru pe tema RCA pentru corectarea unor practici din piaţă confuze, pe care asigurătorii le interpretează, de obicei, în avantajul lor. Au fost propuse 19 teme de analiză, iar cinci au fost adoptate.
Pentru împiedicarea abuzurillor de o parte şi de alta, de acum înainte, pe piaţă va exista un arbitru. Firmele de asigurări, care până acum alegeau singure soluţiile tehnice de reparaţii, dacă au vreun dubiu, se vor adresa Registrului Auto Român. Adică, dacă soluţiile sunt conforme sau neconforme. Firmele de asigurări nu au fost niciodată sancţionate pentru soluţiile neconforme avansate. Acum va fi un arbitru. RAR este singura autoritate cu atribuţii de ordin tehnic. RAR va verifica dacă a greşit cineva şi cine. Se aplică principiul cine greşeşte plăteşte.
Dacă inspectorii de asigurări vor face exces de zel, riscă să rămână fără autorizaţia de practică“, a explicat, pentru „Adevărul“, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Piesele înlocuite, nu reparate
Concret, barele din plastic ale autovehiculelor şi jantele din aliaj avariate nu vor mai fi reparate, ci doar înlocuite, indiferent de soluţia tehnică neconformă stabilită de către inspectorul de daune. În cazul în care un autovehicul are o piesă cu avarii preexistente, iar acea piesă este avariată, piesa se despăgubeşte integral şi nu 50% că până acum. Au fost nenumărate cazuri în care inspectorii de daune dădeau ca soluţie tehnică, de pildă, revopsirea doar pe jumătate a unei bare avariate. Pe de altă parte, în nota de constatare vor fi luate în calcul doar documentele care intră exclusiv în sarcina pagubitului RCA. De multe ori inspectorii de daune scriau pe nota de constatare „necesar foto auto vinovat“ sau „necesar declaraţie vinovat“, condiţionând instrumentarea dosarului de daună de prezentarea acestor documente de către păgubitul RCA. Practic, puneau în sarcina acestuia rezolvarea onor probleme care intrau în obligaţia inspectorulului de daune.
O altă „anomalie“ sesizată de ASF se referă la calcularea valorii de piaţă a unui autovehicul în cazul unui accident cu daună totală. Firmele de asigurări omiteau, la calcul, o serie de dotări ale maşinii pagubitului RCA pentru a-i scădea valoarea de piaţă şi, implicit, a despăgubirii.
Specialiştii în asigurări spun că aceste prevederi sunt cu două tăişuri şi am putea asista acum nu la abuzuri din partea firmelor de asigurări, ci din partea şoferilor, care vor profita în cazul în care au deja avarii la maşină.
„Totul este cu două tăişuri. În primul rând, inspectorul de daune nu face nimic de capul lui, el este doar un executant, compania stabilişte cum sunt instrumentate dosarele de daune. Nu trebuie să fie abuzuri din partea asigurătorilor la adresa clienţilor. În lege se prevede că societatea de asigurări are un termen de 90 de zile să stabilească dacă dauna este reală, dacă nu cumva accidentul a fost înscenat. Au fost statistici care arătau că pe piaţa românească 30% din daunele care se plătesc sunt contrafaceri. Într-un fel, am putea asista la abuzuri din partea asiguraţilor. Nu ar fi tocmai corect ca un şofer care are bara zgâriată deja într-un colţ, o mai zgârie în celălalt, apoi o înlocuieşte pe banii firmei de asigurări. Toate costurile astea se vor regăsi, mai devreme sau mai târziu, în preţul poliţei de asigurare.
Poate 10% dintre soluţiile tehnice de reparaţii în service sunt incorecte“, a explicat, pentru „Adevărul“, un broker de asigurări. Potrivit acestuia, ASF şi Registrul Auto Român au emis să reglementeze alte aspecte importante, precum folosirea la reparaţii a pieselor de origine, care din cauza vidului legislativ, pot pune în pericol viaţa şoferilor. „Marea problemă este alta. Pe piaţă, sunt piese de origin e şi piese aftermarket. Nu este nicio reglementare care să spună ce piese se pot folosi. Diferenţa de calitate între cele două categorii de piese este de multe ori uriaşă. Atunci, cum este corect să repari maşina? Realitatea este că cele mai multe service-uri, inclusiv cele ale reprezentanţilor producătorilor auto, folosesc piese aftermarket, mai slabe calitativ, care pot pune viaţa oamenilor în pericol“, a mai spus specialistul.
Păgubiţii RCA, protejaţi de RAR împotriva abuzurilor
17 noiembrie 2017
(1186 vizualizări)
Din aceeaşi categorie:
Un elicopter fabricat în România expus de Airbus Helicopters la o expozitie în SUA
(4 martie 2016)
166 vizualizări
Şase maşini second-hand din zece aflate la vânzare în România au defecţiuni sau au fost accidentate
(25 ianuarie 2017)
95 vizualizări
Cum porneşti o maşină cu bateria moartă. Cele mai geniale trucuri utile pentru toţi şoferii români
(12 aprilie 2021)
499 vizualizări
Scandalul emisiilor automobilelor diesel este un risc pentru economia Germaniei
(22 august 2017)
166 vizualizări
Comenzile pentru noile modele Maserati s-au triplat
(29 august 2013 - Alex POLICALĂ)
80 vizualizări
Dacia prinde viteză în lume
(19 ianuarie 2017)
428 vizualizări
Loganul care merge 100 de kilometri cu 4,5 lei
(8 octombrie 2015)
132 vizualizări
Compania care deţine marca Jaguar a schimbat numele unui maşini din cauza virusului Zika
(3 februarie 2016)
100 vizualizări
Opel va cheltui 550 de milioane de euro pentru a-şi închide fabrica din Bochum
(20 mai 2014)
103 vizualizări
Nu e de joacă: Ford va opri producţia de la Craiova
(22 septembrie 2013 - Alex POLICALĂ)
90 vizualizări
Maşinile cu norme de poluare Euro 0, 1, 2 şi non-Euro, interzise în Bucureşti de anul viitor
(21 aprilie 2018)
782 vizualizări
BMW Seria 2, un look sportiv
(28 octombrie 2013)
93 vizualizări
Topul bolizilor de lux în 2016: Lamborghini Huracan Spyder, Bentley Flying Spur S şi McLaren 570GT s-au clasat pe primele locuri
(25 decembrie 2016)
477 vizualizări
Vânzările de maşini electrice şi hibrid au crescut, în România, cu peste 125%, în primele 11 luni
(27 decembrie 2017)
443 vizualizări
Jaguar prezintă noul F-Type coupe de 550 CP
(23 noiembrie 2013)
111 vizualizări
Volkswagen Beetle, o serie de modificări importante pentru anul 2015
(13 noiembrie 2014)
93 vizualizări
Noul model Dacia Duster cu cutie automată de viteze va fi disponibil în România din februarie 2017
(18 noiembrie 2016)
72 vizualizări
Tehnologii autonome: evoluții în sistemele de pilot automat și vehicule autonome
În ultimii ani, companii precum Tesla au făcut ca mașinile autonome să devină mașini
În ultimii ani, companii precum Tesla au făcut ca mașinile autonome să devină mașini
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!
A luat foc internetul, au navalit deontologii, au explodat opiniile. Cazul Gheboasa, la mare concurenta cu fata ucisa in Mangalia care avea initial 12 ani si fusese violata, iar apoi 18 si ucisa de colega de camera In fapt, un produs al gradului de cultura aferent unor concetateni, domnul cu pricina a fost lasat sa evolueze intr-o siluire a...
Conflictele dintre Roberta Anastase şi Andrei Volosevici sunt vechi. Certurile dintre ei durează mult şi foarte greu vreun cunoscut reuşeşte să îi facă să comunice din nou. Rezultatul alegerilor interne de la PNL Ploieşti este încă o dovadă a faptului că liberalii au dorit să îi dea o lecţie lui Volosevici, arâtându-i voalat că nu este pe...
Prin 1951 Brâncusi a dorit să lase mostenire României 200 de lucrări si atelierul său parizian. Statul român a respins oferta. A fost o sedinţă si s-a decis că Brâncusi nu poate fi considerat un creator în sculptură pentru că "speculează prin mijloace bizare gusturile morbide ale societăţii burgheze". Cei care au hotărât asta au fost...
„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
28 noiembrie 2023
EURO = 4.9725 RON
USD = 4.5419 RON
GBP = 5.7376 RON
Top articole
-
Superstiţii la sărbătoarea Mucenicilor, ziua în care munca este interzisă
Publicat la data de 9 martie 2024
-
8 Martie - simbol al luptei pentru drepturi şi prilej de răsfăţ pentru femeile din toată lumea
Publicat la data de 8 martie 2024
-
Rugby - istoria sportului cu balonul oval
Publicat la data de 11 martie 2024
-
Aceştia sunt principalii favoriţi la câştigarea turneului Ţiriac Open 2024
Publicat la data de 8 martie 2024
-
Experienţa de joc în cazinouri Terestre vs. Online - TU pe care o preferi?
Publicat la data de 11 martie 2024
-
Cum să alegi cea mai potrivită plasă sudată pentru proiectul tău
Publicat la data de 11 martie 2024
-
Primele automobile electrice
Publicat la data de 18 martie 2024