Uzina Alianţei Renault-Nissan din Maroc care produce, deocamdată, doar modele Dacia a atins pragul de 1 milion de vehicule. Pe lângă acest volum impresionant atins în doar cinci ani, fabrica de la Melloussa, lângă Tanger, mai deţine un record important: este prima astfel de facilitate de producţie cu emisii poluante zero.

Despre concurenţa dintre cele două uzine Renault care aprovizionează cu modele Dacia principalele pieţe ale grupului francez s-a vorbit mult în ultimii ani. În timp ce la Mioveni producţia modelelor de top ale mărcii româneşti deţinută de grupul francez continuă în ritm susţinut, la Melloussa sunt asamblate tot mai multe vehicule, iar balanţa competitivităţii pare să încline tot mai mult către uzina marocană care a început să fabrice maşini cu doar cinci ani în urmă.

Atingerea cotei 1 milion în doar cinci ani la Melloussa a dat companiei franceze şi autorităţilor marocane ocazia de a prezenta unor jurnalişti veniţi din toate colţurile lumii - printre care s-a aflat şi echipa Capital - modul în care au reuşit să dea naştere unui proiect cu caracteristici unice în lume. În primul rând este demn de luat în seamă faptul că energia electrică necesară procesului de producţie provine în proporţie de peste 60% de la turbinele eoliene amplasate în jurul fabricii. Apoi, întreaga energie termică necesară celui mai mare consumator din uzină, secţia vopsitorie, este produsă cu ajutorul unor cuptoare cu biomasă. Materia primă este provenită din procesul de producţie al uleiului de măsline, deşeurile rămase fiind un combustibil cât se poate de eficient. Alături de resturile de măsline, în procesul de ardere intră deşeurile din lemn şi hârtie ale uzinei.

Nu în ultimul rând, uzina marocană din Melloussa are în componenţă o staţie de tratare a apei uzinale care elimină în proporţie de aproape 100% compuşii poluanţi.