Guvernul de la Londra vrea să elimine de pe şosele maşinile Diesel. Se ia în calcul inclusiv acordarea unei subvenţii de aproximativ 2.000 de lire sterline pentru cei care renunţă la maşina diesel şi trece la un automobil care poluează mai puţin.

Premierul britanic Theresa May ar putea anunţa mai multe detalii despre acest proiect săptămâna viitoare. Este posibil să se introducă şi o taxă pentru tranzitarea marilor oraşe, iar primăria Londrei a anunţat deja că de la anul va interzice taxiurile diesel.

Sunt şi opozanţi, care spun că acest plan ar putea costa Marea Britanie în jur de 2 miliarde de lire sterline. În Regat circulă pe străzi în jur de 11 milioane de maşini cu motorizare diesel, iar o cincime dintre ele au o vechime de peste 12 ani.

Olanda a anunţat anul trecut o măsură şi mai drastică. La propunerea partidului PvdA, Camera inferioară din parlamentul olandez a luat decizia ca din 2025 să fie interzise maşinile pe benzină sau diesel şi să se vândă doar cele electrice.

Acum, Guvernul trebuie să adopte un plan de măsuri pentru implementarea acestei reguli. În urmă cu trei ani, guvernul olandez a semnat o înţelegere cu 40 de organizaţii, prin care s-a angajat să promoveze energia verde, izolarea locuinţelor şi reducerea emisiilor de carbon.

Olanda este şi ţara din UE cu una dintre cele mai reduse cote de emisii de dioxid de carbon de la maşini noi, iar iniţiatorul noii legi, Jan Vos, speră ca interdicţia vânzării de automobile poluante şi nişte subvenţii mai generoase din partea guvernului să elimine definitiv de pe străzi maşinile cu motoare clasice.

În Statele Unite, poluarea maşinilor a ajuns să fie responsabilă de mai multe morţi decât accidentele rutiere, iar în Londra şi Paris emisiile de noxe în trafic au declanşat ample proteste din partea organizaţiilor de mediu. Parisul, de altfel, a impus de anul trecut restricţii de circulaţie pentru maşinile fabricate înainte de 1997.