Începând cu 1 februarie a dispărut timbrul de mediu, iar înmatriculările în România au crescut de trei ori. Potrivit GSP.ro, în ţară, solicitările pentru noi înmatriculări au crescut de la 2.500 la 10.000.

Cele mai multe maşini sunt aduse din afara ţării şi sunt foarte vechi. Potrivit unei statistici, vârsta medie a parcului auto este 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie din Uniunea Europeană.

Situaţia s-ar putea complica şi mai mult, în condiţiile în care, înainte de eliminarea timbrului de mediu, specialiştii spuneau că până în 2020, vechimea medie a parcului auto va ajunge la 14 ani

O statistică realizată pentru 2015 arăta că în România sunt 1,2 milioane de maşini care au peste 20 de ani şi peste 2,5 milioane care au peste 12 ani.

Anul trecut s-au înmatriculat aproape 95.000 de maşini noi, cu 16,95% mai mult faţă de 2015 şi peste 297.000 de maşini second hand, cu 19% mai multe faţă de anul precedent.

Cele mai populare maşini second hand în 2016 au fost Volkswagen (84,817 maşini), Opel (47.903), Ford (33.024), BMW (23.860), Audi (23.616) sau Skoda (14.699).

Maşini SH cu probleme

Aproximativ 60% dintre maşinile second hand care se află la vânzare în România au defecţiuni care necesită reparaţii costisitoare, arată un studiu efectuat de InspectorAuto.ro, o platformă online prin care se poate verifica istoricul unei maşini.

Cele mai multe maşini SH cu probleme sunt cele care sunt aduse în ţară cu mai puţin de 2.000 de euro. Practic, acestea sunt aduse de la „fiare vechi” din ţări precum Germania.

„Odată eliminat timbrul de mediu, orice barieră împotriva acestor fiare vechi vândute la preţ de automobile dispare, aşa că singurul filtru rămâne vigilenţa clienţilor şi verificarea temeinică înainte de cumpărare”, declară fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune.

Există situaţii în care se vând maşini second hand aduse din ţări europene care au fost grav avariate. Din cauza lacunelor din legislaţie, aceste epave se pot întoarce pe şosele.

Atfel de maşini sunt reparate ieftin, nu li se mai montează airbag-uri şi capse pirotehnice în sisteme de reţinere ale centurilor de siguranţă.