Dacia 500 (Lăstun) a fost un automobil românesc construit în anii 80 la Timişoara. Numele acestuia vine de la numele pasării “Lăstun” (o specie mică de rândunici). Iată 5 lucruri mai puţin ştiute despre Dacia 500:

1. Producţia Dacia 500 a avut loc la fostele uzine Tehnometal din Timişoara, devenită ulterior Intreprinderea de Autoturisme Timişoara.

2. Motorul în patru timpi care echipa modelul Lăstun avea 2 cilindri paraleli verticali, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km în regim constant, respectiv de 4,5 l/100 km în ciclu urban.

3. Cutia de viteze era manuală, cu patru trepte, iar schimbătorul de viteze era amplasat la volan (precum la modelele Trabant).

4. Au existat trei serii ale modelului Lăstun. Prima serie avea toate elementele de caroserie din fibră de sticlă, uşile din fibră de sticlă, fără tapiserie la interior, scaunele îmbrăcate în vinil, stopuri mici, fără lumini de mers înapoi şi grila frontală integrată în capotă. A doua serie avea elemente de caroserie atât din tablă, cât şi din fibră de sticlă, uşi din tablă, tapisate la interior şi scaune îmbrăcate în vinil sau tapisate. Ultima serie, fabricată doar după 1989, avea toate elementele de caroserie din tablă, stopuri mari, late, cu lumini de ceaţă şi de mers înapoi, hayon cu yală exterioară, grila frontală separată de capotă, iar la unele modele ştergător de lunetă.

5. Producţia Dacia 500 a durat până în anul 1991, în acest interval fiind produse doar câteva mii de unităţi.