Ancheta în cazul trenului de marfă, plin cu azotat de amoniu, care a fost la un pas să explodeze, marţi seara, în gara Breaza Nord, scoate la iveală mari nereguli.

Substanţa extrem de periculoasă nu a fost transportată corespunzător, aşa cum cere legislaţia. Ea trebuia protejată, şi aşezată în vagoane metalice, dar în schimb, a fost pusă în saci de hârtie cerată, peste o podea din lemn, care s-a topit, după ce fumul a cuprins un vagon întreg.

La temperaturi ridicate, azotatul de amoniu se descompune şi poate provoca o explozie devastatoare, cum a fost cea de la Mihăileşti, în 2004, când 18 oameni au murit. În trenul de marţi seara era o cantitate de 100 de ori mai mare decât cea de la Mihăileşti.

Trenul cu 25 de vagoane era plin cu două mii de tone de azotat de amoniu. Când a trecut prin Comarnic, un angajat CFR a zărit fumul şi scânteile de sub roţi. A dat alarma, iar trenul s-a oprit aproape 2 kilometri mai departe, în gara Breaza Nord. Imediat a fost blocată circulaţia trenurilor şi oprită alimentarea electrica.

Pentru că există riscul unei explozii devastatoare, autorităţile au evacuat toate gospodăriile aflate pe o rază de un kilometru.

La 170 de grade Celsius, azotatul de amoniu se descompune. Dacă depăşeşte 200 de grade şi nu se iau rapid măsuri de răcire, totul poate sări în aer. Pompierii s-au luptat ore întregi să răcească vagonul şi să menţină o temperatura scazuta.

Marfarul venea de la combinatul Azomureş cu indicaţii clare de transport către Ploiesti.

Desi în fişa scrie negru pe alb că produsul, extrem de periculos, nu trebuie să între în contact cu lemn sau material combustibil, iar podeaua caroseriei trebuie acoperită cu un înveliş impermeabil necombustibil, azotatul de amoniu a fost aşezat în saci din hârtie cerată, chiar pe o podea din lemn, care s-a topit.După mai bine de 4 ore, pericolul a fost îndepărtat, iar localnicii evacuaţi s-au întors acasă. Poliţia transporturilor feroviare, cei de la CFR şi ITM au declanşat imediat anchete.

Ministerul Transportului a cerut înfiinţarea unei comisii, care are şi misiunea de a propune măsuri severe pentru că asemenea evenimente să nu se mai repete

Angajatul CFR care a sesizat problema a fost felicitat de superiori care i-au acordat o primă. Este un bărbat de 49 de ani, care lucrează pentru căile ferate din 1990.

Garnitura se află acum în Ploieşti Triaj, unde investigatorii continuă cercetările.