Guvernul a modificat normele de aplicare a Legii 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, fiind uniformizate termenele de răspuns la solicitările de informaţii făcute instituţiilor publice şi stabilite plafoane pentru costurile de copiere a documentelor în format de hârtie, pe care trebuie să le suporte cei ce fac solicitările.

Ministrul delegat pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Violeta Alexandru a precizat că modificarea normelor metodologice ale Legii 544/2001 survine în urma unei serii de dezbateri cu societatea civilă, inclusiv cu jurnalişti. 

În primu rând, este uniformizată practica de calculare a termenelor maximale la care instituţiile trebuie să dea un răspuns cererilor primite. ”Conform noii reglementări, termenele stabilite se calculează de la data înregistrării solicitării, fără a fi luate în calcul ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlineşte. Atunci când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până la prima zi lucrătoare care urmează. În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competenţele instituţiei sau autorităţii publice, în termen de 5 zile de la înregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publică transmit solicitarea către instituţiile sau autorităţile competente în acelaşi timp informând solicitantul”, precizează MCPDC.

O altă modificare este obligativitatea ca răspunsul dat solicitărilor să fie în formatul cerut de către petent. ”Informaţiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, în toate cazurile când este posibil, fiind descurajată astfel practica condiţionării comunicării răspunsului pe format de hârtie, cu un cost în sarcina solicitantului. În cazul în care informaţia publică este solicitată pe hârtie, este stabilită modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depăşi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagină. De asemenea, se introduce posibilitatea achitării acestor costuri şi prin alte sisteme de plată, nu doar în numerar”, a declarat în timpul şedinţei de Guvern ministrul Violeta Alexandru.

Ea a arătat că lipsa unei modalităţi de calcul a costului copierii a dus la abuzuri comise în special în adminstraţia locală, existând cazuri în care costul copierii a fost stabilit la 18 lei pe pagină, la Drobeta Turnu-Severin. ”Au fost practici duse până la absurd până la stabilirea unui preţ pentru copierea unei pagini de natură să creeze obstacole pentru solicitant”, a precizat Violeta Alexandru.

De asemenea, Ministerul a anunţat că a elaborat o serie de formulare-tip pentru redactarea solicitărilor sau a reclamaţiilor, care să uşureze atât procesul de redactare, cât şi pe cel de răspuns. Totuşi, formularele-tip nu sunt obligatorii în redactarea solicitărilor. Totodată, Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Social încurajează instituţiile publice ca, în cazurile în care există mai multe solicitări pe acelaşi subiect, ele să fie afişate din oficiupe site-urile lor, fără a da răspuns fiecărei solicitări în parte.

Rămân nesoluţionată problema sancţiunilor pentru instituţiile care nu respectă prevederile legii, Violeta Alexandru precizând că pentru acest lucru este nevoie de modificarea textului legii.  ”Voi lăsa la capătul mandatului o propunere pentru viitorul cabinet cu privire la amendarea cadrului legal”, a conchis ministrul