Modificările Codului Rutier au fost aspru criticate în ultima perioadă. Prevederile Noului Cod rutier conţin recorduri de amenzi şi privări ale dreptului de a conduce autovehiculul, care par a nu avea legatura cu realitatea. Modificările sunt criticate de politicieni, sindicalişti, vedete tv sau de alte persoane, dar nimeni nu îi întreabă pe poliţişti care est părerea lor despre noile prevederi. Nimeni nu studiează statisticile care aruncă România pe primul loc în ceea ce priveşte numărul accidentelor grave soldate cu victime. Şi dacă am citit părerile celor neavizaţi, am dorit să aflăm şi opiniile „poliţistului de la Rutieră”, cel care întocmeşte procesul verbal şi care trăieşte cu imaginea pietonilor omorâţi, chiar dacă traversau regulamentar. Subcomisarul Florin Aristan, şeful Biroului Rutier  Ploieşti, ne-a explicat părerea sa despre modificările Codului Rutier.

Se tot discută despre modificările Codului Rutier. Care este părerea dvs., a poliţistului de la „Rutieră” despre aceste schimbări?

 

Viitoarele modificări ale Codului Rutier vin în întâmpinarea necesităţilor pe care noi poliţiştii le vedem în traficul real, în stradă, în toată ţara. Nu trebuie să uităm numărul mare de accidente care se produc în urma indisciplinei din trafic. Modificările vin ca răspuns la solicitările noastre,  şi reflectă situaţiile operative. Numărul accidentelor şi al victimelor reprezintă cifre destul de importante în România. Nu trebuie să uităm numărul mare de pierderi de vieţi omeneşti, sutele de mii de persoane care rămân cu probleme locomotorii sau de altă natură în urma accidentelor. Chiar este nevoie de aceste modificări. În Ploieşti, ca şi în toate municipiile mari din România, principala cauză a accidentelor o reprezintă neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi în traversare regulamentară. Împreună cu colegii mei am organizat numeroase acţiuni de disciplinare a şoferilor, dar trebuie să privim şi cealaltă jumătate a paharului. Noţiunea de regulamentar în traversare implică şi obligaţia pietonului de a se asigura înainte de a trece strada. Nu trebuie să uităm că, mai ales în sezonul rece, carosabilul poate fi acoperit de zăpadă, de polei, iar distanţele de frânare cresc exponenţial. Iar riscul de accidente creşte în aceeaşi măsură. A doua cauză a accidentelor o reprezită indisciplina pietonilor. De multe ori, chiar dacă pietonii se află în apropierea trecerilor semnalizate şi marcate corespunzător preferă să traverseze neregulamentar expunându-se riscului de accidente.

Se simte o schimbare în atitudinea şoferilor de când a început această dezbatere publică pe modificările Codului Rutier?

 

Sincer, chiar se simte o uşoară schimbare a atitudinii conducătorilor auto în ceea ce priveşte modul de deplasare, de conducere, dar şi în ceea ce priveşte comunicarea atunci când sunt opriţi de echipajele Poliţiei Rutiere. Aceste modificări legislative s-au dovedit a fi bune chiar de când a fost introdusă obligativitatea deţinerii unui permis de conducere şi pentru mopede. La nivel rural, în cele 24 de comune aflate în arondarea Poliţiei municipale Ploieşti, putem spune că avem mai puţin cu aproximativ 20 de accidente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Se vede clar că această restricţie a dus la îmbunătăţirea lucrurilor. Să fim serioşi, noi, poliţiştii, ne dorim cât mai puţine accidente. Şi, chiar dacă nu vă vine să credeţi... cât mai puţini conducători auto sancţionaţi pentru încălcări ale regulilor de circulaţie. De aceea mai ales în ceea ce priveşte consumul de băuturi alcoolice, trecerea la nivel cu calea ferată, depăşirea vitezei legale cu peste 50-60 km/ oră, aceste condiţii pecuniare, cât şi cele legate de suspendarea pe o anumită perioadă a dreptului de a conduce se impun a fi luate rapid. Nu trebuie să uităm că o maşină care circulă cu viteză foarte mare este o armă greu de controlat. O maşină care circulă cu 150-170 km/ oră nu mai este un autovehicul este un mijloc care poate aduce moartea...atât a şoferului, cât şi a pietonului care îi iese în cale...
Suntem convinşi că după adoptarea modificărilor numărul de accidente rutiere se va reduce, iar şoferii vor deveni mai atenţi şi mai disciplinaţi.
Au existat discuţii legate de starea infrastructurii rutiere, dar nu este o justificare să iei viaţa unui om pentru că tu nu au adaptat viteza autovehiculului la calitatea infrastructurii, la condiţiile meteo...

Dacă aţi fi implicat în elaborarea acestor modificări, ce pedeapsă aţi propune pentru cel care omoară un om pe trecerea de pietoni, eventual fiind şi sub influenţa băuturilor alcoolice?

 

Pedeapsa maximă! Eu nu aş mai lăsa un astfel de om să se urce vreodată la volan! În fiecare caz, instanţa dispune expertize, iar măsura interzicerii deţinerii permisului auto este decisă doar după ce instanţa a stabilit vinovăţia exclusivă a şoferului. Dacă omori un om pe trecerea de pietoni şi se stabileşte că ai şi consumat băuturi alcoolice înainte de a te urca la volan nu ai de ce să mai conduci vreodată, legal, vreo maşină. Trebuie să cântărim foarte bine fiecare situaţie. În cazul accidentelor de circulaţie Poliţia Rutieră nu se pronunţă asupra vinovăţiei şoferului. Cei care decid sunt judecătorii, experţii...

Dacă s-ar înăspri pedepsele pentru abaterile mai mici, credeţi că ar scădea şi numărul abaterilor  mai grave?

 

Bineînţeles. Şi educaţia se face de la vârsta fragedă a unui copil. De multe ori spunem „a ce dacă nu am centura de siguranţă, a ce dacă nu am actele la mine,...”. şi uite aşa „ a ce dacă, a ce dacă” şi toată această delăsare conduce la abateri rutiere mai grave. Baza abaterilor grave pleacă de la încălcările rutiere mai puţin grave.

De multe ori când se discută despre modificările codului rutier se spune că vor începe poliţiştii să ia „şpagă”.... Va fi tentat poliţistul ca atunci când amenda poate fi de 9.000 de lei să acepte 200-300 de lei de la şofer şi să închidă ochii?

 

Şi acum avem amenzi mari în ceea ce priveşte transportul de mărfuri şi persoane. Avem amenzi de ordinul zecilor de milioane în acest domeniu şi acum şi nu mai plânge nimeni. Cine încalcă legea este normal să plătească, cu locul de muncă, cu libertatea în stuaţii mai grave...Cine vrea să muncească, munceste.  Cine nu, nu! Creşterea amenzilor este un răspund a indisciplinei din trafic. Este foarte corect să  recunoaştem că nu este suficient să întocmim acel proces verbal, ci trebuie mers până la încasarea amenzii. Trebuie ca administraţiile fiscale să şi urmărească încasarea acestor amenzi. Probabil că trebuie simplificate şi în acest domeniu lucrurile, dar aceasta este o altă discuţie. Scopul modificărilor îl reprezintă, până la urmă, educarea conducătorilor auto şi scăderea numărului accidentelor rutiere.